A Saját túrabicóm A-tól Z-ig
Az első, Balatoni túrám után éreztem, hogy ez csak a kezdet volt. Eldöntöttem, hogy veszek magamnak egy olyan bicót, amivel fokozatosan bejárhatom egész Európát, majd Amerikát stb. ( ezek még nagyon távoli tervek) Saját bicómat, ami egy Merida Matts Sport 100-as, 2013 november elején vettem kerek 35.000 ft-ért. A vétel napján így nézett ki:
Egy gyors leírás az akkori alkatrészeiről: - Alsó kategóriás, szimplafalú kerekek
- CST CityWolf gumik, kb. 70%-osak.
- Shimano Acera első, Altus (új) hátsó váltó
- Rock Shox Pilot SL levegős teleszkóp
- Első Merida, hátsó Tektro v-fékek
- Shimano V-Brake 8 seb. fékváltókarok
- Gyári, noname hajtás
Mikor megvettem, örültem a fejemnek, mert nekem már ez is hatalmas ugrás volt a Tesco-s bicó után. Aztán persze idővel elkezdtem töviről hegyire felújítgatni minőségibb ( túratűrőbb ) alkatrészekből. Először is felvázoltam, hogy mik azok a bicón, amiket mindenképp cserélni kell. Kerekeket nyilván komolyabb duplafalúra kell cserélni, teleszkópban szimering csere, fékek egyenlőre jók. Nyereg, nyeregcső mindenképpen cserés, előbbi kényelmetlensége, utóbbi ocsmánysága miatt. Hajtás ( hajtókar, hátsó sor,lánc, pedál, monoblokk) szintén cserés, ugyanis már nagyon el van kopva, a monoblokk meg recseg-ropog. Neki is álltam. Első összekuporgatott pénzemből kapott:
- Új szivacsos markolat, örökélet garival! ,- 4000 ft
- Zoom fekete alumínium kormányszarvak ,- 2500 ft
- Első-hátsó téli/terepgumi szett ( Panaracer Cinder 2.1) ,- 6200 ft
- Első-hátsó V-Brake műanyag sárvédők ,- 2000 ft
- Nagy lakat ( Citadel, hőre keményedő ötvözet flex ellen) ,- 11.000 ft
- Kis lakat ( Btwin jobb minőségű acélsodrony) ,- 1600 ft
- Kilóméter számláló ( Conrad Atech, napelemes, hőmérős, vezeték nélküli) ,- 4600 ft
- Kínai féklámpa+duda+index kombó ( kemény 2 hónapig bírta normál használat mellett) ,- 1800 ft
- Selle Monte Grappa, szivacsos, extra kényelmes nyereg ,- 4500 ft
- UNO fekete, alumínium nyeregcső ,- 2000 ft
Összesen: 39.000 ft. Szóval első körben nagyjából ráköltöttem az árát. Cserébe kicsit komolyabban is néz ki:
Következő körben:
- Teleszkópban szimeringcsere ( így már akár 4-5 bar-ra is fel lehet fújni és nem enged le) ,- 8500 ft
- Hátsó Avid BB5-ös bovdenes tárcsafék, használtan ,- 7000 ft
- Ehez külön Tektro tárcsa, mert az Avidban 8-as volt ,- 2000 ft
- 160-as gyári Avid adapter ,- 2000 ft
- Duplafalú, tárcsafékes kerék ,-8000 ft
- Új első V-fék test ( Tektro Quartz) ,- 4500 ft
- Új piros Ritchey fékbetét ,- 2000 ft
Összesen: 33.000 ft. Szóval másodszor is ráköltöttem az árát. ( Az első sárvédő egy nagyobb ugratásnál letört... )
Következő, egyben legnagyobb felújítási projekt a hajtás volt. Plusz egy-két hasznosabb kellék.
- Sunrace M90 pro fekete, alumínium, négyszögtengelyes hajtókar ,- 9000 ft
- Shimano monoblokk ,- 2500 ft
- Sunrace hátsó 8-as sor ,- 4000 ft
- KMC lánc ,- 2500 ft
- Wellgo fekete pedálok ,- 3000 ft
- SRAM láncvillavédő ,- 500 ft
- Letört első sárvédő felszerelése hátra, váltóvédőként ,- 20 ft
- Fékkarokra húzható anyag ( nem tudom a nevét), ugyan olyan mint a markolat ,- 800 ft
- Btwin karbon protektoros kesztyű ,- 6000 ft
- Btwin Láthatósági mellény ,- 600 ft
- Btwin defektgátló folyadék ,- 1500 ft
- Kormányra szerelhető GPS tartó ,- 1300 ft
- Kormányra szerelhető térkép ( és igazolvány, papírok) tartó ,- 1000 ft
- Piros, 90 dB-es duda ,- 990 ft
Összesen: 33.710 ft . Így már harmadszorra is ráköltöttem az árát , de megérte! Egy nagyon komoly túrabicó lett az eredmény. De beszéljenek inkább a képek:
Ám arra a bizonyos "i"-re csak ezután került fel a pont.
- Rock Shox Pilot C, rugós teleszkóp ,- 0 ft ( Elcseréltem haverommal, mivel ezt úgy meg lehet feszíteni, mintha merev villa lenne, és ez túrán, emelkedőknél sok előnyt jelent. Azaz nem vész el energia a csillapításra, ezáltal gyorsabb a haladás sík úton is. Na, meg Rock Shox.
- Új első Ambrosio Keba duplafalú, szegecselt, rozsdamentes kerék ,- 15000ft
- 2db Continental CityContact 2.1-es defektvédős külső ,- 7000ft
- Előre új hátsó (tehát hosszabb) sárvédő (hogy védjen is valamit, ne csak dísz legyen) ,- 1000ft
- Új Formula 180mm-es féktárcsa hátra ,- 5000 ft( mert a 160-as hamar melegedett, és meg is sütöttem)
- 180-as adapter a tárcsához ,- 2000 ft
- XLC utángyártott ,de jó minőségű Avid BB5 fékpofák ,- 2000ft
És végül, de nem utolsó sorban:
- Hátsó fekete, erősített alumínium csomagtartó ,- 6000ft
- Velotech 3 részes, vízálló túratáska, kb. 40l-es tárolókapacitás. ,- 6000ft
Összesen: 44.000ft
És végül csak a sokkolás végett az összes pénz amit a biciklire költöttem 7 hónap alatt ( ebben a bicikli ára is benne van) : 184.710ft
Íme a kész túrabicó. Ezzel, így ahogy van fogok menni a túrákra:
A fejlesztés sorozat azonban folytatódott még....ezzel egy komolyabb ( és most már tényleg) végleges szintre emelve a járgányomat. A lista a következő:
- Új hátsó kerék : - Novatech DO42SB DH agy ,- 13.000
- Ryde Big Bull duplán szegecselt, extra erős DH felni,-7000
- DT rozsdamentes küllők ,- 3000
- Új első kerék: - Shimano Nexus tárcsafékes agydinamó ,- 13.000
- Ryde Big Bull duplán szegecselt, extra erős DH felni,-7000
- DT rozsdamentes küllők ,- 3000
- Új első tárcsafék: - Avid 203-as Cleensweep G2-es tárcsa ,- 8000
- Avid első IS-PM adapter ,- 1500
- Avid BB7 első bovdenes tárcsafék nyereg ,- 6500
- Új első teleszkóp: - ( A 203-as tárcsa miatt kevésnek bizonyult a Rock Shox Pilot C 28 mm-es becsúszója.) Rock Shox Tora RS, 80-130mm-es, 32 mm-es teleszkóp. ,- 23.000
- Új Avid SD7-es fém fékkarok ,- 2700/db
- Új Shimano Altus váltókarok ,- 3500/db
- Új DDK Gel nyereg ,- 4500
- Új Dinamós első lámpa: AXA 70Plus ( 90m-ig világít és 6km-ről észlelhető) ,- 24000
- Új VDO M4 WL, vezeték nélküli km óra, magasságmérővel, 3 év garanciával ,- 21000
- Új nagy teljesítményű ( 100dB-es) elektromos csengő ,- 4000
- Bal oldali visszapillantó tükör ,- 600
- Új full fém, erős kitámasztó ,- 4000
Szóval ez így mind 152.000 forint. Az összes pénz amit idáig a bicóra költöttem pedig: 340.000 forint. Hát igen....nem kevés pénz. Nagyon nem! Viszont cserébe enyém a legkomolyabb és legellenállóbb túrabicó! Ezzel nem lesznek gondok az biztos! És akkor álljon itt pár kép eme gépszörny születésének emlékére: